По време на формирането на анимационната програма нейните организатори трябва да отговорят на следните въпроси:
- За кого се подготвя програмата, която се определя от:
- възрастта и пола на публиката (ако е семеен хотел, какъв е неговия контингент, ще гледат ли нашите програми децата, възрастните хора и т.н.);
- социален статус и професия ( нашия хотел е закрит клуб за аристократи и избрани бизнесмени, или е младежки лагер за студенти);
- Националност ( особености на културата и традициите);
- Стил на живот на почиващите в хотела хора ( класически, екстремен, домашен и т.н.);
- Състояние на здравето ( това е особено важно при разработването на спортно-оздравителните програми);
- Какво е заложено в основата на анимационната програма ( основната идея и целите за нейното постигане );
- Как да построим анимационното събитие.
Обикновено, в началото на сезона, ръководителя на аниматорите, със съдействието на целия екип разработват анимационната програма за целия сезон.
За всеки ден от седмицата, по часове, съставят точно разписание на меропритията, и на всеки член от екипа се поставят определени задължения по тяхното провеждане.
Общата програма на анимацията се готви по такъв начин, че тя да бъде развлекателна и спортните елементи да са разнообразни по форма, интересни за туристите и в мероприятията да участват възможно повече участници.
Вечерното шоу не трябва да се повтаря повече от два пъти в седмицата, заради предположениято за двуседмичен престой на гостите в хотела. Сценарий, музика, осветление, хореография, костюми – всичко добре се обмисля и организира от екипа и мениджъра, който често сам участва в шоу програмите.
По време на обяд или вечеря, аниматорите посрещат гостите на вратата на ресторанта, пожелават добър апетит, запозават се с новите гости, общуват с тези, с които са играли през деня, настаняват по масите, старят са да не допускат паузи в разговорите, развличат гостите и ги канят да участват в игрите и развлекателното шоу след обяда.
Всички аниматори, които не са заети конкретно в спектакъла, подготвят вечерното шоу и развлекателните програми: подготвят декорите, костюмите, другия реквизит, гримират актьорите, помагат им да се обличат и т.н.
Туристическата анимация може да се раздели на три основни типа по важност, приоритетност и обем на анимационните програми в общата програма на пътуването ( в турпродукта):
Първи тип. Анимирани туристически маршрути – целеви турове за една анимационна програма или непрекъснат анимационен процес, разгърнат в пространството под формата на пътешествия, преместване от една анимационна услуги (програма) в друга, които са представят в различни географски точки. Такава анимационна програма е целева, приоритетна, доминираща в турпакета от услуги не само по обем, но и по съдържание, стимулира душевните сили. Към такива анимационни програми се отнасят: културно-познавателните и тематичните, фолклорните и литературните, музикалните и театралните, научните, фестивалните, каранавалните и спортните.
Втори тип. Допълнителни анимационни услуги в технологични прекъсвнаия – програми, предназначени за „подкрепа“ на основните туристически услуги, уговорени в турпакета, и действащи в обстоятелства, свързани с преход, забавяния на транспорта, задържане по пътя в случай на лошо време ( при организиране на спортни и самодейни турове, на плажни курорти ) и др.
Третият тип. Хотелската анимация – комплексна рекреационна услуга, основана на личните човешки контакти на туроператора с туристите и съвмествно участие в развлечения, предлагани от анимационната програма на туркомплекса.
Туристическата анимация е туристическа услуга, при която туриста се въвлича в активно действие. При подготовката на анимационните програми се отчитат особеностите на туристите, като пол, възраст, националност, а също и активност на участие на туристите.
—————————————————————————————————————————-
Мениджмънт на туристическата и хотелска анимация – Едномесечен дистанционен тренинг с практическа насоченост