В какви случаи и как трябва да кажете „не“, ако към вас се обръщат с молба, която не е ваша задача.Така, как да се научим да казваме „не“?

Ще разгледаме случаите, в които трябва да кажем „не“.

  1. Необосновани молби.
  2. Задачата е извън рамките на вашите служебни задължения
  3. Изисква неоправдано много от вашето свободно време.
  4. Заданието не е по-важно от това, с което се занимавате в момента.
  5. Тази задача въобще не е задължително да се изпълни.
  6. Вие нямате необходимите навици и умения за изпълнение на тази задача ( Ако за нещо ви моли вашия ръководител, това трябва веднага да се обсъди, вместо след това да „чупите ръце“. Ако вие не можете да оправдаете възложените надежди, това ще се обърне против вас като бумеранг).
  7. Ако сте раздразнени или разстроени.
  8. Ако работата явно не трябва да изпълните вие.

Въпроси към себе си:

–          Изпълнението на тази задача ще ме приближи ли към моите цели?

–          Ако не, защо трябва да си губя времето?

–          Ако реша да откажа тази задача, какви биха могли да бъдат последствията?

В подобни случаси може да използвате:

Метода на „развалената плоча“

Дайте на събеседника да разбере, че вие сте го чули, изразете разбиране към неговия проблем и аргументирайте своя отказ още веднъж.

Стъпка 1. Вътрешно решение.

Стъпка 2. „НЕ“.

Тук можете да изпозлвате и изрази като:

„ Извинете, но сега не мога“. Подобно начало ще бъде отлична тактика и ще смегчи отказа. Нима не може да се приеме такова извинение, което очевидно огорчава и самия отказващ?

„ Някой друг път“ означава пренасяне на  мероприятието за по-късен срок. Това все пак е по-меко отказване от прекия отказ. Това е само игра на думи, но може би, тя ще ви помогне да избегнете обидата.

„Благодаря, че ме помолихте, но не мога да ви помогна“. Да спориш с подобно твърдение е доста трудно. Вие не само благодарите на човека за оказаното доверие, но и по никакъв начин не го обиждате.

„Мисля, че е по-добре да се обърнете за помощ към някой друг“. С този отговор трябва да бъдете внимателни. Подобно твърдение провокира събеседника да ви каже комплименти и обясни, защо е дошъл именно при вас.

„ Може би, по-късно“. Отново, тази фраза може да породи някои проблеми. Вие трябва да бъдете готови за това, в бъдеще отново да се обърнат към вас със същата молба.

Стъпка 3. Пауза, изслушване на повторната молба на събеседника.

Стъпка 4. Повтаряне:

Това е нова информация за мен, но … “

“Слушах ви внимателно и осъзнах, че …”;

Да кажеш „не“ на необоснована молба не винаги е лесно. Още повече, ако молбата явно е неразумна, няма необходимост да се извинявате. Просто кажете „Не, аз не мога да направя това“. Може да ви потрябват някои обяснения, но в никакъв случай извинение. Ако човека настоява, вежливо, но твърдо повтаряйте своя отказ, без агресия, или отбранителна позиция. Този метод на „развалената плоча“ ще ви защити дори от най-настойчивите разточители на време.

Използването на тази техника и прилагането и на практика  гарантира, че  с времето вас повече няма да ви безпокоят с неразумни молби.

——————————————————————————————————————————-

Интересни статии по темата:

Проксемика – пространственно-териториалното значение на общуването.

Умението да водим разговори .

——————————————————————————————————————————-

Актуални тренинги и обучения по темата:

Креативност и остроумие в речта .

Психология на лъжата – как да разберем кога ни лъжат .