Преди да разберете как да мотивирате персонала си, трябва да знаете какво всъщност иска той. Ще бъде загуба на време и ресурси, ако проведете програми или обучения, които в крайна сметка няма да бъдат ефективни. Техните желания и предпочитания ще Ви дадат ясни насоки върху какво да се фокусирате. Ето Ви 5 съвета как да мотивирате служителите си и да увеличите тяхната ангажираност към работния процес.
Парични възнаграждения
Човешката природа ни подсказва, че независимо каква работа вършим, всички ние искаме да бъдем възнаградени или възхвалявани за това, че го правим добре. Логично е, който служител работи по-добре да получава повече пари. Има различни опции, от които можете да изберете като: 13-та заплата, бонус в края на годината за добре свършена работа, увеличение на заплатата с процент или фиксирана сума, допълнителни работни часове, които се плащат двойно, платени командировки и много други. Така персоналът Ви разбира, че Вие се интересувате и сте забелязали техния прогрес и го оценявате. Всеки добросъвестен работник ще се радва да допринася повече за фирмата и екипът, за който работи, ако се чувства справедливо възнаграден.
Социални привилегии
В днешно време хората търсят нещо по-хубаво от парите, нещо което автоматично води до по-високи нива на щастие, удовлетворение и самоуважение. Социалните привилегии обхващат широка гама от възможности, всяка от които по-интересна. Като за начало можете да им предложите отстъпки в различни обекти, от които могат да се възползват единствено те. Друга идея е месечни или годишни абонаменти за различни спортни обекти, класове по танци или други спортове. Ваучерите за храна в различни търговски вериги са изключително полезни като бонус към заплатата в края на месеца. Не забравяйте, че Вашият екип е съставен от хора, а не роботи, и като такива имат определени нужди и социален статус за поддържане. Когато са здрави, те ще работят по-усилено и по-разумно, защото работните им дни са по-приятни и по-удовлетворяващи.
Тиймбилдинг
Тиймбилдингът става все по-популярен сред всяка фирма от всеки бранш. Това е момент на сплотяване на екипа, игри, с които да подобрят мисленето и концентрацията им, момент, в който не си сред колеги, а сред приятели. Тези игри предлагат здравословна конкуренция между служителите и, особено ако са съчетани с привлекателен стимул, могат да накарат персоналът Ви да повиши производителността си. Тиймбилдингът е процесът на превръщане на група от отделни служители в един съвместен екип, организиран да работи заедно, взаимозависимо и съвместно. Често тиймбилдингът е събитие, което се провежда няколко пъти в годината за сметка на работодателите, разбира се. Може да бъде в рамките на сградата или града, в който функционира дадената фирма. С малко по-голям бюджет може да се организира тиймбилдинг извън града. Не забравяйте, че когато служителите се радват на работата си, те са по-продуктивни – и това е страхотно за Вашите крайни резултати.
Обратна връзка
Практика, която е често пренебрегвана, но изключително полезна, е постоянната обратна връзка. Разберете какво мотивира всеки служител. Ежегодното проучване на удовлетвореността на служителите ще Ви изясни неща, които до сега е възможно да не сте подозирали. За да разберете какво Ви подсказва персоналът, трябва да измерите отношението на служителите към работния процес и работната среда. Една кратка анкета с отворени и затворени отговори ще Ви даде ясни насоки кое е както трябва и кое не. Така ще можете да осигурите на служителите си редовна възможност да “проветрят мислите си” по невраждебен начин. Едни биха искали повече места за паркиране, други ще поискат по-гъвкаво работно време. Ако гъвкавите графици не работят за всички, тогава им дайте шанс да работят от вкъщи. Професионалното развитие е важно за всеки служител и той може да иска да придобие нови знания в нови области. Организирането на фирмени обучения ще специализират персоналът Ви и това ще се отрази на цялостната дейност на фирмата. Ние от NSR.bg можем да осигурим правилния подбор на персонал, специалисти в отделни области, както и фирмени обучения за квалификация. Ако Вие инвестирате в персонала си и исканията им бъдат уважени и приети, това ще ги накара да се чувстват специални. Ще се чувстват така сякаш тяхната роля, независимо на какво ниво е, е важна за напредъка на фирмата.
Благотворителност и КСО
Има ли нещо, което обединява група така добре, както да прекарва време сортирайки консерви в местния завод или да засаждат дръвчета в местни парк? Всъщност, затова виждаме все повече и повече фирми да насърчават доброволчеството. Това не е само добър PR, но и доброволчеството увеличава производителността, засилва сътрудничеството, привлича и задържа служители. Не забравяйте да изберете възможности за доброволци, за които вашите служители са страстни. Организирайте благотворителни дейности и събраните средства дарете на дом за деца, болница или училище, което се нуждае от спешен ремонт. Фирмите, които имат в политиката си КСО, се грижат за доброто на околната среда и всичко в нея. Те се стремят към иновации и нови технологии, спестяване на разходи и ресурси и добра бизнес политика.
Мотивацията, разбира се, не е стабилна. Необходимо е непрекъснато да се работи и да се инвестира в нови и атрактивни начини за мотивиране. Но ако се огледате един ден ще осъзнаете, че се намирате на щастливо работно място и шансовете Ви са се подредили в правилната комбинация от комуникация, обучение, измерване и награда. Както и шансовете Ви да задържите най-добрите си хора.