Регламентиране и оптимизиране на бизнес-процесите с активното участие на управленския екип
Ако сте взели решение, че е необходимо да регламентирате или оптимизирате процесите, възниква въпроса: кой трябва да го направи. Има следните варианти:
Последният метод е най-ефективен и именно него ще обсъдим.
Резултат ( какво ще получите, ако изберете този метод):
Резултат |
Критерии на проверка |
Създадена схема на бизнес-процесите на най-високо ниво и изисквания към процесите | Набор от документи ( схема на бизнес-процесите, таблица за взаимовръзката между бизнес-процесите, карта на процесите) |
Разпределение на отговорностите съгласувано с ръководителите-участниците | Записано кой за какво отговаря. Всеки от участниците може да каже кой за какво отговаря, и всички участници разбират това по един и същи начин |
Написани всички бизнес-процеси, влезли в задачата на групата | Набор от документи ( състава и формата на документите се уговаря в началото на работата)
оговаривается при начале работы) |
За всеки процес са отделени контролни точки и способи за контрол и събиране на данни | Набор от документи за описание на процедурите за контрол |
Всеки ръководител-участник умее да описва бизнес-процесите, т.е. владее терминологията, формата на описание и т.н. | Проверка не е необходима, тъй като той сам е направил своите документи. Но е възможен мини-изпит |
Всеки мениджър знае и разбира в детайли процесите, по които е правен регламента | По желание подготвяме изпит, въпреки, че е логично, след като е изследвал всичко сам, да знае всичко. |
Всеки мениджър може да обясни ясно на своите подчинени техните отговорности и функции | Изпитни задачи: да обясни ан новия служител неговите задължения или да го инструктира за промяната на процеса ( произволна длъжност от наличните)
Или това се проверява в хода на изпълнение. |
Всеки мениджър може да се установи причината за провал | Разбор случаи, или в процеса на работа изготвяме списък с типичните пропуски в процеса |
*В действителност, добре усвояват тези навици примерно 8 от 10 участника, за другите 2 се изисква допълнително време.
Същност на подхода
При такъв подход мениджърите работят с реални бизнес-процеси в компанията: описват, анализират, изграждат или ги коригират сами, но под ръководството на консултант-треньор.
Обучението на бизнес процесите се осъществява на практика, и именно тогава когато то е необходимо за следващата стъпка, и именно с реален материал.
В резултат се получава описание на бизнес-процесите на всеки отдел ( всеки ръководител работи над своите процеси, но те активно се обсъждат един с друг). С всеки отделен процес работи участниците в този процес, а в съгласуването на отделните процеси участват всички.
Обучаващият предоставя на участниците всичко необходимо за изпълнение на задачата – знания, умения, организира и координира работата на групата, контролира изпълнението, консултации, модератор на срещата.
Между другото:
Регламентът не означава създаване на „трудни бизнес процеси“ в стил „Стъпка наляво, стъпка надясно – удар“.
Фактът, че служителите знаят КАКВО правят, за какво отговарят, и къде се предава отговорността, по-скоро улеснява работата, отколкото да създава затруднения.
Отново – ако самият лидер пише своите процеси, той може да ги промени.
Пренасянето на бизнес процесите на хартия, това още не е решение.
Следователно, има продължение на програмата – внедряване на необходимите промени в отделите.
По същият начин, с работната група провеждаме внедряване: т.е. обяснение на служителите какво се изискват от тях, проследяване, оценка и контрол на качеството на изпълнение, както и отстраняване на пропуски.
Треньорът-консултант и тук дава всичко необходими за това обучение. Например, допълва материала в блоковете по организация на контрола, управленски решения, мотивацията на служителите, лидерство и т.н. – в зависимост от това, какво ще бъде необходимо на конкретната група ръководители в конкретните ситуации на внедряване.
Защо ние препоръчваме регламент с активното участие на мениджърския екип?
При такъв подход именно ръководителите-членове на работната група отговарят за регламента на всеки свой процес. Те сами пишат регламента на своите процеси и след това ги „защитават“ пред работната група. Консултантът само им помага: дава им шаблони, методики, навици, помага за решаване на конфликти, насочва, координира работата, обезпечава целостта на получената система.
1 | Висша отговорност на ръководителите |
Не е тайна, че в много компании, дори с включен регламент и оптимизация на процесите в своите стратегически планове, някои ръководители не придават особена важност на своята работа. Ако работи бизнес-аналитик или консултант, то тези ръководители може да не идват на съвещанията, да не дават подробна информация, с други думи, да участват пасивно и формално.
Ако всеки мениджър е отговорен за писане и за качеството на своя регламент и сам го пише – отношението към работата е съвсем друго. В този случай ръководителите се отнасят към регламента като към важна работа.
2. По-малко съпротивление, по-лесно изпълнение |
Съпротивлението към промени възниква по естествен начин. Как: идва някой от страни и разбива „вековните традиции“! Съпротивлението може да се изразява в различни форми: от открит протест до тих саботаж с усмивка на лицето.
Ако ръководителите активно участват в процеса, т.е. сами са инициатори на промените – възниква много по-малко съпротивление и на етап разработка и на етап внедряване.
3. Значително се повишава компетентността на ръководителите |
4. | Повишава се хармоничността на управленския екип |
5 | Полагат се основите за подобряване на процесите |
Как се провежда описанието на бизнес-процесите с активното участие на управленския екип?
Стъпка |
Какво правим |
1 | Първо се провежда въвеждащо обучение – защо е нужен регламент, какво е това бизнес-процеси, какви са техните параметри и т.н. |
2 | След това ръководителите под ръководството на треньора-консултант провеждат проучване на компанията. |
3 | След това правят описание на бизнес-процесите на най-високо ниво. В хода на работата се провежда обучение, как да се изобразяват и описват процесите. |
4 |
След това в хода на стратегическата сесия се провежда разпределение на отговорностите на процесите най-високо ниво. Оформят се карти, съдържащи изискванията към процесите/процедурите
|
5 | Всеки ръководител разработва регламенти на своите бизнес процеси. Треньорът им дава необходимата информация, шаблони, обучителни методи, отговаря на въпроси, модерира обсъждане ( при разпределение на отговорностите вътре в процеса) и следи за изпълнението на плана.
|
6 | След това се провежда „защита‘ на своя процес от всеки ръководител. Другите участници от работната група правят забележки, предложения. По този начин като резултат има регламенти на процесите, съгласувани с цялата работна група. |
7 | След това се създава план за внедряване, който се реализира от работната група. |
8 | Прави се обобщение на проекта, поставят се нови цели. |
Как се провежда оптимизацията на бизнес-процеса с активното участие на управленския екип?
Продължавайки работата в екип, може да се отиде по-далеч и да се оптимизират процесите, т.е. как да се постигнат същите резултати, но с по-малко ресурси.
Работата по оптимизация може да се извърши на няколко нива: започвайки от отделна операция ( как тя да се изпълни по-добре) и до реинженеринг на процеса като цяло, както и оптимизация на системите за управление.
Стъпка |
Какво правим |
1 | Първо се провежда въвеждащо обучение – какво е оптимизиране на процеса. |
2 | След това ръководителите съставят изисквания към процеса и резултата. |
3 | Под ръководството на консултанта сепровеждат изследвания на оптимизирания процес и, ако е необходимо, описание на процеса „както е сега“. |
4 | След това се провежда обучение касаещо анализа на процеса, и по-точно анализ на процеса. |
5 | След това се приема решение за промяна на процеса и се прави описание на бизнес-процеса „как трябва да бъде“. |
6 | Следва разработване на план за действие и контрол на промените. |
7 | По време на изпълнението на плана се извършва междинен контрол и ако е необходимо се извършват промени. |
8 | След успешното изпълнение на плана и постигане на заявените резултати се прави обобщение. |
Този вариант представлява оптималното решение, съчетаващо обучение на ръководителите и проект по регламентиране и оптимизация на процесите.
Изпрати запитване: